2013-01-12

Febertankar!

När ska sjukvården kontaktas vid feber?

Om barn under tre månader har feber, är slött eller inte vill dricka ska sjukvården alltid kontaktas. Om barnet får feberkramper ska man första gången det händer ta barnet till vårdcentral eller sjukhus.[4]

Har man haft feber i mer än 4-5 dagar ska sjukvården kontaktas. Även om febern försvinner efter några dagar men sedan kommer tillbaka bör vårdcentralen eller sjukvårdsupplysningen kontaktas. Känner man sig svårt medtagen, får feberfrossa eller har svårt att få i sig vätska ska vård omedelbart sökas[1].


Jovisst, jag upplever inte att man får någon hjälp ändå. Pratade med en ssk på vc i måndags, angående Sams feber, och hon sa att dom avvaktar mer än en vecka, så länge dom äter eller dricker så gör man inget på mer än en vecka.

För det känns bra va?
Det är verkligen skönt att Filips feber gått ner ordentligt. Jag blir så rädd och flashar tillbaka på när han var bebis med dubbelsidig lunginflammation och luftrörsinfektion. Löjligt jag vet.
Dock så försöker jag att inte bry mig fööör mycket, feber runt 39,5 är ok, men när den tassar upp över 40 så blir jag lite kinkig.

Jag tycker annars att jag är en rätt så chill mamma, i alla fall när det gäller den store. Men når Sam slår sig då är jag fan inte tuff. Det gör ont i hela mig och jag vet knappt var jag ska ta vägen. Hönsmamma deluxe!

Men Filip är mycket större och har alltid varit, så honom har jag sällan hönsat med. Annars brukar ju första barnet bli det. Jaja jag gillar allt som är tvärtemot.
Nu är det slutbloggat för idag, huvudet känns som om det är fullt med sirap, näsan är tjock och kroppen är riktigt mörbultad!
Så vi myser i soffan ett tag till Pokemon film!



Tack och Godnatt!

- by iza in iPhone

Inga kommentarer: