2014-11-25

Barnuppfostran, förtvivlan och framtidshopp

Det pågår just nu en väldigt het diskussion om barnuppfostran och hur man ska bemöta och behandla sina barn. Meekatts inlägg om barnuppfostran blev väldigt diskuterat och det verkar vara svårt att diskutera barnuppfostran utan att det blir väldigt fult.
Ulligull-mammor tycker hon är fruktansvärd, hon blir kallad det ena efter det andra och det gör det så svårt att ens respektera deras åsikter när dom blandar in personangrepp och fula ord.

Jag själv håller med meekatt om det mesta. Barn är inte jämlikar med vuxna, av många olika anledningar, barnen har en lååååång väg kvar i utvecklingen för att ens bli vuxna. Men självklart ska dom respekteras och behandlas utefter sina egna förutsättningar.
Och det där med att skälla på barn och att höja rösten mot barn är psykisk misshandel det köper jag inte ett dugg.

Här kör vi lite på mina föräldrars linje, rutiner och regler och pappas ord sitter hårt i min ryggrad, när barnen gör något fel så ska dom höra det genom bägge öronen. Och när barnen gör något bra ska dom höra det dubbelt upp genom bägge öronen.
Annars kan man ju inte lära sig skillnaden på rätt och fel.

Igår tittade jag och Jimmy på film, Hipp hipp hora blev det och vi blev helt plötsligt väldigt överens.
Vi är glada att vi har pojkar, vi hoppas att vi kan uppfostra våra söner till att bli raka motsatsen till svinen i filmen. Jag tycker helt plötsligt att det är läskigt med tonåringar, jag funderar allvarligt på om man inte skulle flytta till typ kebnekaise och bygga en stuga på toppen och hemskola barnen.

Samtidigt känner man lite framtidshopp, om diskussionen gällande barnuppfostran kan bli till konkreta gemensamma mål för barn i samma åldersgrupp kanske man kan lyckas få till en bra tonårsgrupp med respekt och medkänsla för sin omgivning!

Usch det är svårt!

Jag har iaf fått en tid till röntgen! På fredag redan! Skönt!
Dagen består mest av möten! Och att kurera min hemska förkylning!
Ha en bra dag!



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: